Plamienia śródcykliczne – jakie mogą być ich przyczyny?

Plamienia śródcykliczne – jakie mogą być ich przyczyny?

Plamienia między miesiączkami wywołują zwykle duży niepokój u kobiet. Wbrew pozorom jest to zjawisko dość popularne, niekoniecznie związane z czynnikami chorobowymi. Chociaż rzadko jest objawem poważnej przypadłości, to jednak nie należy go lekceważyć. Warto skonsultować się w tej sprawie z lekarzem ginekologiem. Jakie są przyczyny plamień śródcyklicznych?

Co to jest plamienie śródcykliczne?

Plamienie śródcykliczne oznacza pojawienie się niewielkiej ilości krwi z pochwy pomiędzy jedną a drugą miesiączką, najczęściej jest to śluz zabarwiony krwią. Jeśli krwi jest więcej, mówimy o krwawieniu śródcyklicznym. Zazwyczaj trwa bardzo krótko – 1 lub 2 dni – i wymaga użycia jedynie wkładek higienicznych, ewentualnie niewielkich tamponów.

Jakie mogą być przyczyny plamienia?

Często plamienie pojawia się w okresie owulacji i jest skutkiem zmian hormonalnych zachodzących w tym momencie cyklu miesiączkowego. Może towarzyszyć mu kłucie w okolicach jajników lub ból w podbrzuszu podobny do menstruacyjnego. Plamienie ustępuje po wzroście progesteronu, czyli w chwili wejścia w drugą połowę cyklu. Taki objaw, chociaż kłopotliwy, jest zupełnie naturalny i niegroźny. Mimo to należy wykluczyć chorobowe przyczyny plamienia, zwłaszcza jeśli towarzyszy mu silny ból. Co może być powodem plamienia śródcyklicznego? Przede wszystkim choroby układu rozrodczego, m.in. zmiany w obrębie szyjki macicy czy mięśniaki macicy, ale także choroby przenoszone drogą płciową, infekcje bakteryjne, a w rzadkich przypadkach również choroby nowotworowe.

Plamienie podczas stosowania tabletek antykoncepcyjnych

U niektórych kobiet plamienie śródcykliczne może pojawić się podczas stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej. Wiąże się to z adaptacją organizmu do nowej sytuacji hormonalnej i jest jak najbardziej normalne. Nie ma ono wpływu na zdrowie oraz nie obniża skuteczności antykoncepcyjnej preparatu. Z reguły plamienie znika po okresie przystosowawczym, który trwa średnio 3 miesiące. Jeśli plamienie będzie się powtarzać, warto skonsultować się z lekarzem ginekologiem – być może dawka estrogenów w naszym preparacie jest zbyt niska dla naszego organizmu i stąd pojawiają się krwawienia między miesiączkami. Plamienie może być także efektem nieregularnego przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych – już jedna pominięta tabletka może wywołać ten objaw, a przede wszystkim osłabić działanie antykoncepcyjne.

Antykoncepcja ultralekka skuteczna w przypadku plamień śródcyklicznych

Badania wykazały, że w przypadku stosowania antykoncepcji ultralekkiej (zawierającej 15 mikrogramów estrogenu) liczba plamień występujących w czasie okresu przystosowawczego zmniejsza się o 60 procent już w 2. cyklu stosowania tabletek. Na ten efekt ma wpływ także schemat dawkowania pigułek z ultraniską zawartością hormonów – 24 + 4 (24 tabletki czynne + 4 tabletki placebo). Dzięki krótszej przerwie w przyjmowaniu, poziom hormonów utrzymuje się na podobnym poziomie, co zmniejsza ryzyko plamień śródcyklicznych.

Należy pamiętać, że każdy niepokojący nas objaw powinien być skonsultowany z lekarzem. I chociaż plamienie śródcykliczne z reguły nie jest groźne – nie warto ryzykować.

Skontaktuj się z nami: